Paramaribo, Suriname! De eerste week - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Thomas F - WaarBenJij.nu Paramaribo, Suriname! De eerste week - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Thomas F - WaarBenJij.nu

Paramaribo, Suriname! De eerste week

Door: Thomas

Blijf op de hoogte en volg Thomas

27 Februari 2014 | Suriname, Paramaribo

Eerste week in Paramaribo, Suriname!
Zo, dat was me het weekje wel. Vorige week vrijdag vertrok ik naar Paramaribo. De vlucht met Surinam Airways was helemaal prima. Zoals jullie misschien weten ben ik bepaald geen held als het op vliegen aankomt maar het is me 100% meegevallen. De vlucht vond ik wel lang (10 uur in de lucht in totaal). Eenmaal aangekomen op de Adolf Pengel luchthaven in Paramaribo kwam ik gelijk in aanraking met de Surinaamse cultuur, meer dan 1.5 uur wachten om het land in te komen! Het is zoals het is dus ik heb netjes gewacht en kwam zonder problemen door de douane. De chauffeur die me kwam ophalen was een aardige gast, eenmaal ingestapt greep hij gelijk naar zijn halve liter bier en daar gingen we dan. In Suriname rijden ze links en de wegen zijn op zijn zachts gezegd niet geweldig. Dit weerhield mijn chauffeur er niet van om er met 130 overheen te knallen en inhalen voor de bocht leek hem in geen geval een slecht idee. Zelf rijd ik ook taxi en zodoende weet ik wel dat ze meestal hard, maar veilig rijden. Ik heb me eraan overgegeven en heb lekker ontspannen achterin gezeten. Na een half uur rijden en 5 sigaretten verder (even bijtanken van de vlucht he! ;) stopten we bij een supermarkt en werd er weer een halve liter bier gekocht. Ook eentje voor mij dus zo erg vond ik het niet. Ik heb me er maar niet druk om gemaakt, het zal wel normaal zijn om te rijden en één liter bier achterover te gooien in een half uur tijd. Na een klein uurtje rijden kwamen we aan op mijn bestemming. Een mooi, groot huis aan de rand van de stad. Mijn huisgenoten zaten buiten aan de rum/cola en ik kreeg een ontzettend warm welkom. Ik ben lekker gaan zitten en voor ik het wist stond er voor mij een rum cola klaar. Deze smaakte zo lekker dat ik er gelijk 3 heb gedronken en toen voelde ik de Surinaamse Rum wel! Mijn huisgenoten gingen toen op stap maar aangezien ik bijna 24 uur wakker was ben ik lekker op bed gaan liggen en lag ik binnen een minuut te slapen.
De tweede dag werd ik alweer heel vroeg wakker. Ik heb toen lekker kunnen kletsen met mijn huisgenootjes en kreeg een rondleiding door het huis. Mijn kamer is voorzien van airco dus dat is heerlijk! ’s Avonds zijn we lekker gaan uit eten in het centrum. Hele aardige mensen zijn de Surinamers maar je moet niet met honger gaan uit eten want alles gaat hier op z’n “gemakkie”. “even” is het nationale stopwoord maar ik kan niet zeggen dat ik het erg vind! Het is hier ontzettend warm en vochtig, mijn eerste tropische regenbuien heb ik al meegemaakt, die hoor je gewoon aankomen. Een stortbui in Nederland is er niets bij. Gelukkig duren ze meestal niet zo lang en als het zonnetje dan weer doorkomt is het echt heel erg warm! Ik denk dat daarom alles ook wat langzamer gaat, het is zo warm hier dat je vanzelf temporiseert!
De rest van de week heb ik van alles gedaan. Zo ben ik gaan stappen in club Touché. Dit was erg gezellig! Ik was alleen erg bezopen en kwam erachter dat de mensen die hier op stap gaan niet voor niets af en toe een water tussendoor drinken om het vocht dat je uitzweet waar aan te vullen. Zo verstandig was ik niet en dat heb ik geweten… Na een goede lange nacht werd ik met een kleine kater wakker en ben ik op het gemak naar de winkel gelopen die hier om de hoek ligt. Op iedere straathoek vind je trouwens wel een winkel! Ik heb er nog nooit zoveel gezien als hier. Zoals bij ons de Chinezen alle frituren hebben overgenomen is dat het hier het geval met de supermarkten, tot afkeer van de Surinamers zelf. De Chinezen passen zich namelijk nauwelijks aan en spreken geen Nederlands. Dit is soms best lastig aangezien de winkels vaak verscholen gaan achter dik gaas waarbij je alles moet aanwijzen en het dan voor jou uit het rek gepakt wordt waarna het door een klein luikje gefrommeld wordt.
Op mijn eerste kleine tripje zijn we met een leuk houten bootje de Suriname Rivier op gegaan op jacht naar dolfijnen! Deze lieten niet lang op zich wachten en na een half uurtje varen hadden we ze dan gevonden. Fantastisch om deze mooie beesten in het wild te zien. Ze hebben hier roze en bruine dolfijnen en de gids legde uit dat ze erg speels kunnen zijn als ze eenmaal hun buikje hebben rond gegeten. Wel was het moeilijk om ze vast te leggen op de foto omdat je ze pas ziet als ze boven water komen en de rivier niet echt helder is (zie foto’s). Op de boot was het erg gezellig, lekker kletsen met de andere stagiaires en genieten van de mooie uitzichten. De rand van de Jungle zag er adembenemend uit! Ik heb mijn ogen uitgekeken. Daarna zijn we gestopt in Nieuw-Amsterdam om een rondje te wandelen. Dit was een prachtig stuk natuur met een mooi uitzicht over de Suriname Rivier. Na een uurtje vertrokken we weer richting het centrum en zijn we lekker gaan eten in een beruchte straat waar heel veel kleine eettentjes te vinden zijn (ik ben de naam even kwijt). Hier had ik een heerlijke saoto (indische maaltijdsoep) gegeten en wat saté. Het idee om de sambal te proberen was niet een van mijn beste momenten. Hij was lekker, vooral de eerste 2 seconden. Daarna brak het me uit, wat de rest van de groep blijkbaar erg grappig vond! Dat doe ik dus niet meer…
Ook hebben we een uitstapje gemaakt Overbridge, een georganiseerde trip door SU4YOU met BBQ. Het was een prachtig strandje waar je kon zwemmen, chillen en volleyballen. Hier hebben we de dag aan het water doorgebracht. Helaas gooide de tropische stortbuien roet in het eten en moesten we vaak schuilen in een klein hutje. We hebben daar toen lekker samen gegeten en op de trip terug viel ik snel in slaap, de kater van die ochtend was mij nog niet vergeten!
Ik verbaas me over het aantal stagiaires hier in Paramaribo, bovenstaande trip waren we bijvoorbeeld met 80 Nederlanders waarvan het gros hier stage loopt. Erg gezellig om alle verhalen te horen en te zien dat afkomst toch makkelijk verbind.
Deze week zijn we ook nog gaan voetballen in het stadion van een Surinaamse ploeg. We speelden tegen de veteranen in een heus stadion met tribune en publiek! Dit was heel erg leuk, fantastisch om weer eens op een groot veld 11 tegen 11 te spelen. Met publiek dat ons zo goed mogelijk aanmoedigde begon ik op de linksback positie. Het was een super partij die in 4-4 eindigde. Zoals ik al vaker heb ervaren is voetbal een verbindende sport, ik maakte snel vrienden en kreeg complimenten over mijn positiespel. De eerste helft kon ik nog bijbenen maar de tweede helft was de tank echt leeg. Mijn man (een veteraan kun je nagaan) liep mij keer op keer eruit dus ik heb me maar laten wisselen. Wellicht hebben we daarom ook verloren…? Hahaha. Volgende week gaan we weer! Ik kan niet wachten.
Zo heb ik al heel wat leuke dingen gedaan deze week en heb ik het gevoel dat daar geen einde aan komt. Mijn weekend zit al bijna vol met allemaal leuke dingen. Zo word ik overal mee naar toe gevraagd waardoor ik me hier erg welkom voel. Lieve mensen in Paramaribo bij deze bedankt!
Stage laat helaas nog even op zich wachten, ik zal stage gaan lopen in het Christoforus internaat voor zwerfjongeren. Mijn gesprek met de “directeur” zal maandag plaatsvinden, hij was nu niet aanwezig. Ik kan niet zeggen dat ik het erg vind, nu kan ik even rustig acclimatiseren hier en contacten leggen met de andere.
Ik wen heel erg snel hier. In het begin is het allemaal erg wennen en vooral het idee dat je zo ver weg van huis bent is raar. Ik moet zeggen dat het wel snel gaat en dat ik me hier al thuis begin te voelen. Ik ben erg benieuwd naar mijn stageplek en kan niet wachten om daar te beginnen. Het is mooi om hier de komende maanden een totaal ander leven te leiden dan dat wat ik gewend ben. Ik denk na over zoveel dingen en merk nu al dat alles wat ik als normaal heb ervaren in Nederland hier totaal anders is. Dat maakt dat je de dingen beter in perspectief kan plaatsen en ik probeer me er zoveel mogelijk aan over te geven en open te staan voor alle nieuwe ervaringen die ik hier op doe. Soms mis ik mijn vrienden en mijn lieve meisje mis ik misschien wel meer dan ik wil toegeven. Toch ben ik erg blij dat ik deze stap heb gezet en doe ik hier ervaringen op die ik nooit meer zal vergeten.
Voor nu heel veel groetjes en liefs uit het mooie, warme Paramaribo. Voor jullie fijne carnaval en vakantie, drink er maar eentje voor mij!
Thomas

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Thomas

Reisverslagen van mijn stageperiode in Suriname!

Actief sinds 11 Feb. 2014
Verslag gelezen: 486
Totaal aantal bezoekers 941

Voorgaande reizen:

21 Februari 2014 - 14 Juli 2014

Paramaribo, Suriname!

Landen bezocht: